A.1.34.2 Ik vergeef je

Focus binnen Burgerschap: Kerndoelen 1, 2, 3, 12, 34, 35, 37, 54

LESOPBOUW

• Het verhaal van ‘De verloren zoon’
  • In het verhaal stappen door gesprek aan de hand van vragen.
  • Op verhaal komen: Expres of per ongeluk

Groep: 1/2

Duur: 30 min

Bijlagen:

• Het verhaal van ‘De verloren zoon’
  • Vertelplaat
  • Pictogrammen

ELEMENT
De zoon heeft spijt van zijn keuzes en gaat terug naar zijn vader. Zijn vader vergeeft hem.

INTRODUCTIE
Hoe mooi is het dat we als mensen elkaar kunnen vergeven, dat we fouten mogen maken. Sommige mensen vertellen dat het ‘niet durven toegeven van een fout’ hen ziek maakt. Het laat hen niet los. Ze durven het niet uit angst voor afwijzing. In dit verhaal lezen we dat de vader van zijn zoon houdt, onvoorwaardelijk. De liefde tussen vader en zoon staat centraal. De relatie is niet verbroken. Dat kan alleen als er vergeving is. De fouten die hij heeft begaan, maken van hem nog geen slecht mens. Hoe hij deze fouten goed zal maken vertelt het verhaal niet. Dat is voor de boodschap van dit verhaal niet belangrijk. Hier gaat het om onvoorwaardelijke liefde.
Vergeven is een heel belangrijk thema in de katholieke kerk. Er wordt om gebeden in het belangrijkste gebed, het ‘Onze Vader’: ‘Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren’. We vragen God ons te vergeven voor alles wat we verkeerd doen. Want we zíjn niet verkeerd, we hándelen verkeerd. Jezus vertelt ons in dit verhaal over God, over wat voor vader Hij is. God is een Barmhartige vader, die onvoorwaardelijk van ons houdt en God vergeeft als je verantwoordelijkheid neemt voor je handelen. Maar in dezelfde zin staat ook dat wij bidden dat wij in staat zullen zijn, te vergeven, als het erop aankomt. Het een staat niet los van het ander.