A.1.34.1 Ik heb spijt

Focus binnen Burgerschap: Kerndoelen 1, 2, 3, 34, 35, 37, 38, 54

LESOPBOUW

• Het verhaal over ‘De verloren zoon’
  • In het verhaal stappen door gesprek aan de hand van vragen.
  • Op verhaal komen: De verloren zoon

Groep: 1/2
Duur: 30 min

Bijlagen:

• Het verhaal over ‘De verloren zoon’
  • Vertelplaat
  • Flashcards rollen huishoek

Zelf toevoegen:

• Handpop jongen of legopoppetje

ELEMENT
De zoon heeft spijt van zijn keuzes en gaat terug naar zijn vader

INTRODUCTIE
De zoon in het verhaal ziet in dat hij een verkeerde beslissing heeft genomen. Er moest wel eerst veel gebeuren voordat hij zover kwam maar hij kreeg spijt. Als hij zijn vader ziet, zegt hij het meteen. Het lijkt wel alsof de vader niet zo geïnteresseerd is in wat hij zegt, wel in dat hij zijn excuses aanbiedt en vraagt of zijn vader hem wil vergeven. Spijt hebben en de ander vergeven geeft mooi beide kanten van het verhaal aan. Beiden laten de liefde winnen. Dat valt soms niet mee. De een doet dat makkelijker dan de ander. Vergeven is een heel belangrijk thema in de katholieke kerk. Er wordt om gebeden in het belangrijkste gebed, het ‘Onze Vader’: ‘Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren’. We vragen God ons te vergeven voor alles wat we verkeerd doen. Want we zíjn niet verkeerd, we hándelen verkeerd. Jezus vertelt ons in dit verhaal over God, over wat voor vader Hij is. God is een Barmhartige vader, die onvoorwaardelijk van ons houdt en God vergeeft als je verantwoordelijkheid neemt voor je handelen. Maar in dezelfde zin staat ook dat wij bidden dat wij in staat zullen zijn, te vergeven, als het erop aankomt. Het een staat niet los van het ander.