34.1.1.1 Het verhaal De verloren zoon

HET VERHAAL OVER DE VERLOREN ZOON

Naar het Bijbelverhaal in het Nieuwe Testament, Het Evangelie van Lucas, Hoofdstuk 15-11-32.

Lees het verhaal voor en bekijk de vertelplaat.

Tip bij het voorlezen:

Lees de eerste helft van het verhaal deze keer interactief voor. Tijdens het verhaal zijn een paar momenten waarop je de kinderen kunt laten voorspellen hoe het verhaal verder zal gaan.

Als de zoon in het verhaal zijn geld kwijt is, pak je de handpop en komt de zoon zelf ‘op’ en vraagt de kinderen wat hij kan doen.

Het verhaal van de verloren zoon

Een vader heeft twee zoons. De jongste zoon gaat naar zijn vader toe. Hij wil zijn deel van de erfenis. Dat is het geld dat hij krijgt als zijn vader is gestorven. Maar zijn vader leeft. Toch vraagt hij het.

Vraag: Denk je dat zijn vader hem zo veel geld geeft?

Zijn vader geeft hem dat. Niet lang daarna pakt de zoon zijn spullen en vertrekt naar een ver land. Hier maakt hij heel veel plezier en geeft hij al zijn geld uit aan dingen die je niet echt nodig hebt.

Vraag: Wat koopt hij?

Dan is zijn geld op. In het land waar hij is, komt een hongersnood. Niemand heeft te eten. De zoon gaat naar een boer en mag op de varkens letten. De varkens hebben geen honger. Zij eten schillen. Maar hij mag ze niet zelf pakken en niemand geeft iets aan hem.

Zoon komt ‘op’ (handpop). Hij vertelt de kinderen dat hij de jongste zoon is en dat hij al het geld heeft opgemaakt. Hij is erg verdrietig en weet niet wat hij moet doen.

“Al mijn geld is op, wat moet ik doen? Ik krijg niet eens de schillen van de varkens te eten. Ik durf niet naar mijn vader. Ik heb al het geld opgemaakt.”

Vraag: Weten jullie wat hij moet doen?

Uiteindelijk bedenkt hij (handpop) met de leerlingen dat hij toch naar zijn vader terug zal gaan. Hij zegt:

“Misschien is mijn vader wel boos maar ik ga er tóch heen. Ik ga sorry zeggen. En misschien kan ik wel voor hem werken?”

Laat na het interactieve deel van het verhaal het filmpje zien dat het vervolg van het verhaal laat zien:

In de pdf >>> staat het complete verhaal, dus inclusief het interactieve deel dat hierboven staat