Bouwsteen 2, Onderdeel 2
Bezig met cursustraject

2.2.2.3 In het spel stappen

Bouwsteen Progress
0% Afgerond

Ter voorbereiding op het verhaal, stappen de leerlingen eerst in het spel. Om in het spel te kunnen stappen en het te verkennen, stel vragen aan je groep. 

  • Verhelderingsvragen om na te gaan of ze het goed hebben gehoord. 
  • Ervaringsvragen om hun eigen ervaring aan de ervaring van de personages in het verhaal te verbinden.
  • Levensbeschouwelijke vragen om het verhaal meer filosofisch te onderzoeken, te pelgrimeren door de woorden en een beetje tussen de regels te kruipen. 

Tip bij het gesprek

  • Het gaat er om dat leerlingen leren nadenken. Dus alle gedachten zijn goed. Het gaat om uitwisseling en niet om gelijk te krijgen of te halen.
  • Start met reflecteren op het spel door middel van de reeksen van vraag en antwoord, zodat de leerlingen ook verbaal het verband gaan ontdekken.

Een voorbeeld:

Verband bij het bouwen van een keten:

  • Wat heb je gegeten bij je ontbijt? Brood
  • Waar is brood van gemaakt? Graan
  • Wat heeft graan nodig om te groeien? Regen
  • Waar komt de regen vandaan?  Lucht of Hemel
  • Wat heeft het graan nog meer nodig? Zon
  • Waar komt het zonlicht vandaan? Lucht/hemel

Verband bij het verbreken van een keten:

  • Wat gebeurt er door alle rook uit onze fabrieken? De lucht is vol smog/fijnstof. CO2, klimaatverandering.
  • Wat gebeurt er met de temperatuur? Die wordt steeds hoger.
  • Wat gebeurt er met het graan? Daardoor verwelkt het graan.
  • Wat gebeurt er als we geen graan hebben? Dan hebben we geen brood.

Ketens herstellen:

Gelukkig, de fabriek zorgt voor filters en de lucht wordt schoon. Daardoor vermindert de CO2, etc. etc.

Variaties

Appel-bloesem-bijen-boom-regen

Melk-koe-gras-regen-zon-lucht

Ei-kip-graan-regen-aarde-zon

Verhelderingsvragen:

  • Wat gebeurde er tijdens het spel?

Ervaringsvragen:

  • Wist je al eerder dat alles zo verbonden is? Waardoor wist je dat?
  • Wat viel je op toen je een ruk aan het touw gaf?
  • Werd je ergens verdrietig of boos om?
  • Werd je ergens blij om?
  • Heb je wel eens gezien dat het niet goed ging met de natuur?
  • Waardoor kwam dat?