Bouwsteen 2,
Onderdeel 2
Bezig met cursustraject
2.2.2.3 In het spel stappen
Bouwsteen Progress
0% Afgerond
Ter voorbereiding op het verhaal, stappen de leerlingen eerst in het spel. Om in het spel te kunnen stappen en het te verkennen, stel vragen aan je groep.
- Verhelderingsvragen om na te gaan of ze het goed hebben gehoord.
- Ervaringsvragen om hun eigen ervaring aan de ervaring van de personages in het verhaal te verbinden.
- Levensbeschouwelijke vragen om het verhaal meer filosofisch te onderzoeken, te pelgrimeren door de woorden en een beetje tussen de regels te kruipen.
Tip bij het gesprek
- Het gaat er om dat leerlingen leren nadenken. Dus alle gedachten zijn goed. Het gaat om uitwisseling en niet om gelijk te krijgen of te halen.
- Start met reflecteren op het spel door middel van de reeksen van vraag en antwoord, zodat de leerlingen ook verbaal het verband gaan ontdekken.
Een voorbeeld:
Verband bij het bouwen van een keten:
- Wat heb je gegeten bij je ontbijt? Brood
- Waar is brood van gemaakt? Graan
- Wat heeft graan nodig om te groeien? Regen
- Waar komt de regen vandaan? Lucht of Hemel
- Wat heeft het graan nog meer nodig? Zon
- Waar komt het zonlicht vandaan? Lucht/hemel
Verband bij het verbreken van een keten:
- Wat gebeurt er door alle rook uit onze fabrieken? De lucht is vol smog/fijnstof. CO2, klimaatverandering.
- Wat gebeurt er met de temperatuur? Die wordt steeds hoger.
- Wat gebeurt er met het graan? Daardoor verwelkt het graan.
- Wat gebeurt er als we geen graan hebben? Dan hebben we geen brood.
Ketens herstellen:
Gelukkig, de fabriek zorgt voor filters en de lucht wordt schoon. Daardoor vermindert de CO2, etc. etc.
Variaties
Appel-bloesem-bijen-boom-regen
Melk-koe-gras-regen-zon-lucht
Ei-kip-graan-regen-aarde-zon
Verhelderingsvragen:
- Wat gebeurde er tijdens het spel?
Ervaringsvragen:
- Wist je al eerder dat alles zo verbonden is? Waardoor wist je dat?
- Wat viel je op toen je een ruk aan het touw gaf?
- Werd je ergens verdrietig of boos om?
- Werd je ergens blij om?
- Heb je wel eens gezien dat het niet goed ging met de natuur?
- Waardoor kwam dat?