2.2.1.3 Opstarten

Spel ‘Alles is met elkaar verbonden’

Bronvermelding: Het introductiespel is gekopieerd (en aangepast) uit www.1000secondenmetdebijbel.be, Copyright: C. Leterme. Het spel is oorspronkelijk afkomstig uit: BELEVEN Verbondenheid met de natuur (Geïnspireerd door J.B. CORNELL, Beleef de natuur met kinderen, Elmar, 1979, p. 48-49)

Vertel de kinderen dat alles met elkaar verbonden is in de natuur, en met elkaar in balans. Soms is de balans even weg, maar het lijkt er op dat de natuur zich altijd weer herstelt.

Dat gaan de leerlingen naspelen.

Ketens bouwen

• De kinderen staan in een kring
  • Jij staat in het midden met een opgerolde lengte touw of stevige wol
  • Stel de eerste vraag (zie hieronder) aan een leerling. Laat hem/haar het einde van het touw vastpakken.
  • Rol de wol of het touw af en ga terug in het midden staan
  • Stel een tweede vraag aan alle leerlingen. Wikkel de wol/touw verder af en loop naar degene met het goede antwoord en geef de draad in handen.
  • Ga nog een paar keer verder op dezelfde wijze en geef het einde van de draad aan het laatste kind.
  • Pak een andere kleur wol/touw en stel een vraag over een nieuwe situatie.
  • Ga op dezelfde manier door met de 2e kleur en misschien een 3e of 4e totdat alle kinderen verbonden zijn.
  • Je kunt er voor kiezen bv kinderen met het woord regen alle kleuren in de hand te geven.

Ketens verbreken

• Benoem de situatie waarmee je geëindigd bent nu negatief. De leerling met dat woord moet uit de kring stappen. (zie voorbeeld hieronder)
  • Voordat hij/zij dat doet moet de leerling een harde ruk geven aan het touw dat hij/zij vasthoudt.
  • Ga zo de keten af met negatieve perspectieven.

Zo wordt inzichtelijk en ervaarbaar dat alles met alles te maken heeft. Ga door totdat alle kinderen zitten.

Ketens herstellen

• De natuur herstelt zich.
  • Benoem de negatieve situaties nu als een positieve situatie.
  • Alle kinderen die met deze situatie te maken hebben mogen gaan staan. De hele keten herstelt zich.
  • Ga door totdat iedereen staat.

Vragen reeks bij het bouwen van een keten:

• Wat heb je gegeten bij je ontbijt: Brood
  • Waar is brood van gemaakt: Graan
  • Wat heeft graan nodig om te groeien: Regen
  • Waar komt de regen vandaan: Lucht of Hemel
  • Wat heeft het graan nog meer nodig: Zon
  • Waar komt het zonlicht vandaan: Lucht/hemel

Vragen reeks bij het verbreken van een keten:

Voorbeeld van een negatieve situatie:

Wat gebeurt er door alle rook uit onze fabrieken? (De lucht is vol smog/fijnstof. CO2, klimaatverandering)

Wat gebeurt er met de temperatuur? (Die wordt steeds hoger)

Wat gebeurt er met het graan? (Daardoor verwelkt het graan. )

Wat gebeurt er als we geen graan hebben?(Dan hebben we geen brood.)

Ketens herstellen:

Gelukkig; de fabriek zorgt voor filters en de lucht wordt schoon. Daardoor vermindert de co2. Etc etc.

Variaties

Appel-bloesem-bijen-boom-regen