2.1.4.2 Op verhaal komen

‘Zo  mooi’

• Vertel de kinderen over iets in de natuur dat u verwondert of heeft ontroerd.
  • Een echt verhaal dat uit uw hart komt maakt indruk. Dus vertel wat u echt heeft geraakt bij het kijken naar de natuur.
  • Als het bij de groep past, kun je de leerlingen vragen hun ogen te sluiten, hun voeten naast elkaar op de grond te zetten en rustig adem te halen. En dan te vertellen over uw bijzondere plek in de natuur. Zo kunnen ze zich deze plek goed verbeelden in hun hoofd.
  • Vraag hen daarna om hun eigen mooiste plek in de natuur in hun hoofd te nemen. Vraag wat ze zien, wat ze horen en ruiken.
  • Dit kan natuurlijk ook met de ogen open maar de verbeeldingskracht wordt meer geprikkeld als de ogen dicht zijn.
  • Vraag de leerlingen zich te herinneren welke ervaring in de natuur echt heel bijzonder was. Wat hebben ze gezien of meegemaakt? Wat hebben ze voor bijzonders gezien? Bijzonder licht? Bergen, strand, planten, paddenstoelen, bloemen of dieren? Wat was er bijzonder aan?
  • Deel vervolgens verfspullen uit en laat de kinderen hun mooiste plekje in de natuur schilderen.

Alternatieve werkvorm

• U kunt de leerlingen ‘natuurkunst’ laten maken van blaadjes, steentjes, boomschors, takjes, zaadjes en vruchten.
  • Bekijk samen de afbeeldingen van natuurkunst in de pdf hieronder.
  • Ga met de leerlingen naar buiten om blaadjes, steentjes, takjes etc. verzamelen.
  • Stimuleer de kinderen goed te kijken naar vormen, kleuren en er dan mooie patronen mee te leggen.
  • De natuurkunst kan buiten op de tegels worden gemaakt of binnen op een bord of karton.
  • Als je kiest voor karton is het mogelijk om het kunstwerk vast te lijmen.