Ouderbrief deel 3

THUISPROJECT ’OP NAAR PASEN’

WEEK 3 ‘PASEN VIEREN’

Beste ouders,
Normaal gesproken nodigt het materiaal van de methode ‘Houvast op school’ leerkrachten en leerlingen uit om samen op avontuur te gaan in de prachtige verhalen uit de bijbel en de bijzondere feestdagen van de katholieke traditie.
Omdat de kinderen hun schoolwerk nu thuis doen, vragen we uw medewerking. Zeker voor kinderen in groep 1 tot en met 4 is samenwerken met ouders belangrijk. We maken het materiaal toegankelijk voor iedereen, ongeacht uw eigen achtergrond. We denken dat u samen met uw kind (eren) prachtige momenten kunt beleven.

In deze brief krijgt u wat achtergrondinformatie, zodat u de vragen en opdrachten beter kunt begeleiden.

Het hele project loopt van 30 maart tot en met 1e Paasdag, op 12 april

Dit is materiaal voor Pasen. Het feest van het nieuwe begin. Wij in dit deel van de wereld hebben mazzel want dit nieuwe begin is in onze natuur voelbaar en merkbaar. De bomen leken dood en krijgen nu ineens weer blaadjes. De zon straalt sterker, het wordt warmer. Alles lijkt op te starten.

Pasen is voor christenen het belangrijkste feest van het jaar. Dan vieren zij dat Jezus niet zomaar een bijzonder mens is geweest. Er was meer aan de hand. Tijdens zijn leven merkten mensen het al maar na zijn dood gebeurde er dingen die de mensen niet voor mogelijk hielden. Het is een mysterie.
Wat er precies is gebeurd en vooral hoe we dit allemaal zouden kunnen verklaren, is met ons verstand niet voor te stellen. We horen in de verhalen over een leeg graf, over Jezus die doorleeft. Maar ook over een nieuw begin. Hoe dat kan, geen idee. Je gelooft het of je gelooft het niet.
Het is het feest van de liefde, die sterker is dan de dood. Het goede overwint het kwade. Jezus die alleen maar goed heeft gedaan, neemt alle schuld voor alle kwaad dat is gedaan door mensen op zich. Hij is de zondebok. Mensen krijgen een nieuwe kans bij God. De hemel is weer bereikbaar geworden.

Het mooie verhaal gaan we niet uit leggen want het is niet uit te leggen. Door het maken van kijktafels kunnen we het wel ervaren. Eerst lijkt alles verloren, zoals in de winter alles dood lijkt. Dan ineens verandert alles. Pasen is niet een klein lichtpuntje, Pasen is als de zon zelf. Alles leeft, is warm, groen en vrolijk. Dat zien we als de kijktafel van sfeer verandert. Een paar voorwerpen zijn hetzelfde maar zien er ineens heel anders uit.
Wij bieden het verhaal, een mooie tekening waarop veel te zien is, wat vragen om samen over na te denken en een doe opdracht. We hopen dat u dit samen met uw kinderen wilt oppakken. We wensen u en uw kinderen veel plezier en mooie momenten.

We wensen u ook toe dat u en uw dierbaren gezond blijven en goed door deze tijd heen komen.

Namen de makers van Houvast op school
Liesbeth van Gool