Ouderbrief deel 2

THUISPROJECT ’OP NAAR PASEN’
WEEK 2 JEZUS WORDT VEROORDEELD

Beste ouders,

Normaal gesproken nodigt het materiaal van de methode ‘Houvast op school’ leerkrachten en leerlingen uit om samen op avontuur te gaan in de prachtige verhalen uit de bijbel en de bijzondere feestdagen van de katholieke traditie.
Omdat de kinderen hun schoolwerk nu thuis doen, vragen we uw medewerking. Zeker voor kinderen in groep 1 tot en met 4 is samenwerken met ouders belangrijk. We maken het materiaal toegankelijk voor iedereen, ongeacht uw eigen achtergrond. We denken dat u samen met uw kind (eren) prachtige momenten kunt beleven.

In deze brief krijgt u wat achtergrondinformatie, zodat u de vragen en opdrachten beter kunt begeleiden.
Het project loopt van 30 maart tot en met 1e Paasdag, op 12 april

Het materiaal voor de tweede week loopt van 6 april tot en met 10 april. Deze week wordt door christenen de ‘Goede Week’ genoemd. Twee dagen hebben een speciale naam in deze week; Witte Donderdag en Goede Vrijdag. Op Witte donderdag staat het verhaal van het Laatste Avondmaal centraal en op Goede vrijdag de veroordeling en kruisiging van Jezus.

Het zijn heftige verhalen over afscheid, verraad, vertwijfeling, haat, geweld, diep verdriet, wanhoop, zachtheid, vergeving en liefde. Kortom deze verhalen gaan over emotie.

De verhalen hebben veel schrijvers, kunstenaars en componisten door de eeuwen heen geïnspireerd tot prachtige werken. Een klassieke versie kennen we als de Mattheus Passion, een moderne als ‘the Passion’ op tv. Het verhaal neemt ons mee in de dagen waarin Jezus afscheid neemt van zijn vrienden en van de wereld. Hij wordt gevangen genomen door de hogepriesters en zij brengen hem voor Pilatus, de baas van het land. Zelf mogen ze hem niet veroordelen tot de doodstraf maar Pilatus kan dat wel. Hij wil het niet maar onder druk van de menigte doet hij het wel. Hij ‘wast vervolgens zijn handen in onschuld’. Jezus wordt gekruisigd en neemt zo alle schuld op zich voor alles wat is fout gegaan door de mensen. Vlak voordat hij sterft, vraagt hij God om de mensen te vergeven. Zo verzoent hij hemel en aarde, God en mens weer met elkaar.

We noemen deze week de Goede Week, ondanks alle verdriet. We geloven dat het goed komt. Dat ervaren we op Pasen. Een nieuw begin maar dat komt volgende week.
Wij bieden het verhaal, een mooie tekening waarop veel te zien is, wat vragen om samen over na te denken en een doe opdracht. We hopen dat u dit samen met uw kinderen wilt oppakken. We wensen u en uw kinderen veel plezier en mooie momenten.

We wensen u ook toe dat u en uw dierbaren gezond blijven en goed door deze tijd heen komen.
Namen de makers van Houvast op school
Liesbeth van Gool