Ouderbrief deel 1

THUISPROJECT ’OP NAAR PASEN’

Beste ouders,
Normaal gesproken nodigt het materiaal van de methode ‘Houvast op school’ leerkrachten en leerlingen uit om samen op avontuur te gaan in de prachtige verhalen uit de bijbel en de bijzondere feestdagen van de katholieke traditie.
Omdat de kinderen hun schoolwerk nu thuis doen, vragen we uw medewerking. Zeker voor kinderen in groep 1 tot en met 4 is samenwerken met ouders belangrijk. We maken het materiaal toegankelijk voor iedereen, ongeacht uw eigen achtergrond. We denken dat u samen met uw kind (eren) prachtige momenten kunt beleven.

In deze brief krijgt u wat achtergrondinformatie, zodat u de vragen en opdrachten beter kunt begeleiden.
Het project loopt van 30 maart tot en met 1e Paasdag, op 12 april

Dit is materiaal voor de eerste week , de week waarin het feest ‘Palmpasen’ valt. De week van 30 maart tot en met 5 april. Palmpasen wordt namelijk altijd op de zondag voor Pasen gevierd.

Op Palmpasen wordt het moment gevierd waarop Jezus op een ezeltje de stad Jeruzalem binnenrijdt. De mensen langs de kant van de weg staan te juichen en te zwaaien met Palmtakken. Iedereen lijkt blij maar als je goed kijkt, kun je zien dat er gevaar dreigt. Er zijn veel machtige mensen die niet zo blij zijn met hem en zij zijn al bezig om te onderzoeken hoe ze van Jezus af kunnen komen. Hoe dat afloopt zullen we volgende week laten horen in het verhaal over de veroordeling van Jezus. Op Palmpasen lijkt er nog niets aan de hand en is iedereen heel blij.

Iets van deze vrolijkheid willen we doorgeven aan anderen. Dat doen we al heel lang door een Palmpasenstok te maken. Kinderen versieren een kruis en hangen er iets moois en lekkers aan en geven het aan mensen die een beetje aandacht en liefde goed kunnen gebruiken.

Zeker in deze tijd is het misschien een goed idee om een Palmpasenstok te brengen naar ouderen, bij u in de buurt of in een zieken- of verpleeghuis. U kent zelf misschien iemand die een beetje vrolijkheid goed kan gebruiken? Laat hem of haar vooraf even weten dat u een Palmpasenstok wilt brengen. Doe dat in het weekend van Palmpasen, dus op 4 of 5 April. Als u de stok bij de deur zet, kunnen ze hem zelf pakken.
Kent u niemand? Misschien kan de school hierin helpen door contact op te nemen met een verzorgings- of verpleeghuis. Zorg wel dat u niet allemaal tegelijk bij het huis arriveert. In overleg met school kan bijvoorbeeld een klassenouder dit misschien coördiner.

Wij bieden het verhaal, een mooie tekening waarop veel te zien is, wat vragen om samen over na te denken en een doe opdracht. We hopen dat u dit samen met uw kinderen wilt oppakken. We wensen u en uw kinderen veel plezier en mooie momenten.

We wensen u ook toe dat u en uw dierbaren gezond blijven en goed door deze tijd heen komen.

Namen de makers van Houvast op school
Liesbeth van Gool