34.2.3.4 In het verhaal stappen

Om in het verhaal te kunnen stappen en het te verkennen, stel vragen aan je groep.

• Verhelderingsvragen om na te gaan of ze het goed hebben gehoord.
  • Ervaringsvragen om hun eigen ervaring aan de ervaring van de personages in het verhaal te verbinden.
  • Levensbeschouwelijke vragen om het verhaal meer filosofisch te onderzoeken, te pelgrimeren door de woorden en een beetje tussen de regels te kruipen.

Tip bij het gesprek:
Probeer helder te maken met de kinderen hoe zijzelf denken over opvoeden.

Tip bij het gesprek:

Probeer samen met de leerlingen duidelijk voor ogen te krijgen hoe zijzelf denken over opvoeden.

Verhelderingsvragen:

• Wat doet de vader als de zoon zegt dat hij wil vertrekken?
  • Wat voelt de vader als zijn zoon terugkeert?

Ervaringsvragen:

• Heb jij weleens moeten beslissen voor een broertje/zusje, neefje/nichtje, buurmeisje/buurjongen of een ander jonger iemand wat zij moesten doen?
  • Heb jij je weleens tegengehouden gevoeld door een volwassene? Hoe voelde dat? Waarom denk je dat de volwassene dit deed?

Levensbeschouwelijke vragen:

• Wat is belangrijk voor een mens om op te groeien?
  • Is het goed om veel regels te hebben en duidelijke sturing van een volwassene richting een kind?
  • Is het goed om veel vrijheid te geven aan kinderen en ze te laten doen wat ze willen?
  • Wat hebben ouders nodig om hun kinderen te kunnen loslaten?