34.1.4.4 Op verhaal komen

‘WELKOM OF NIET?’

Tip bij de uitvoering:
Deze les is te doen als klassengesprek maar ook uit te voeren in groepjes. Dan laat u de leerlingen eerst over deze vragen overleggen en pakt u de vragen later plenair terug.

Om op verhaal te komen wordt het verhaal naar het ‘nu getrokken’. In de afgelopen jaren zijn er vluchtelingen uit Syrië naar ons land gekomen. Volgens de internationale afspraken hebben vluchtelingen uit een oorlogssituatie recht op een veilig heenkomen.

• Lees de volgende 2 situaties voor en stel de vragen die onder de situaties staan.
  • Zet de uitkomsten op het bord die collectief lijken te worden gevoeld en schrijf de punten op waar erg verschillend over wordt gedacht.
  • Wijs hen op de uitkomsten en sluit af met de vraag: ‘Wat betekent dit voor ons ?’

Situatie 1

Ali had een bakkerij in stad Aleppo, een grote stad in Syrië. Hij werkte daar met veel plezier. Zijn hobby’s zijn tuinieren en vissen. In een korte tijd brak er oorlog uit, het was gevaarlijk maar Ali probeerde door te gaan met z’n leven. De bakkerij bleef open. Op een dag kwam hij aan en zag z’n bakkerij in brand staan. Er lag voor het brandende gebouw een bericht voor hem. ‘Jij verkoopt brood aan onze vijanden. Wegwezen jij of jij en jouw huis gaat er ook aan.’ Ali besloot te vertrekken.
Hij vond een veilig heenkomen in Nederland en doet nu vrijwilligerswerk in de volkstuintjes.

• Wat vind jij, begrijp je Ali z’n keuzes?
  • Is het goed dat hij hier in Nederland is?
  • Ali wil in Nederland verder met zijn leven. Moet hij daarvoor hulp krijgen?

Situatie 2

Mohamed werkte bij de geheime dienst in Syrië. Zijn baan was mensen arresteren die niet deden wat de regering wilde. Hij komt uit een gezin waarin iedereen voor de regering in Syrië werkt. Z’n vader werkte ook bij de geheime dienst. Als jonge jongen van 18 is Mohamed begonnen na een korte periode in het regeringsleger met z’n baan bij de geheime dienst. Het oppakken van tegenstanders van de regering vond hij belangrijk. De mensen die hij arresteerde werden vaak gemarteld. Hij wist dit, maar dacht dat dit hun verdiende loon was. Soms was hij erbij, hij keek dan, zelf martelen deed hij niet. Toen de oorlog uitbrak in Syrië begon Mohamed te denken… klopt het wel wat de regering mij vraagt te doen en hoe ze omgaan met mensen. Hij wil stoppen met dit werk, maar dat kan niet zomaar. Juist nu wordt hem gevraagd om extra hard te werken en iedereen die verdacht is te arresteren. Als hij zou stoppen, zou hij zelf gevangengezet en gemarteld worden.
Hij besluit te vluchten en komt aan in Nederland. Mohamed is opgelucht, hij helpt mee bij de voetbalclub in het Nederlandse dorp waar hij woont als kantinemedewerker. Op een dag staan er mensen voor z’n deur, ze willen hem arresteren, hij is namelijk werkzaam geweest bij de geheime dienst en heeft zich schuldig gemaakt aan misdaden. Mohamed geeft direct toe dat hij daar heeft gewerkt maar geeft aan dat hij als jongeman van 18 een keuze maakte die niet goed was. Later is het besef gekomen dat hij nooit achter deze keuze heeft gestaan.
De Nederlandse overheid kan hem vast zetten en zelfs terugsturen. Als dat gebeurt, zal hij meteen worden gearresteerd. Mohamed is bang voor zijn leven en smeekt Nederland om te mogen blijven en wat moois van het leven te maken.

• Wat vind jij van Mohamed z’n keuzes? Is het goed dat hij hier in Nederland is?
  • Wat moet er volgens jou gebeuren met Mohamed?