34.1.1.2 Het verhaal de verloren zoon

Naar het Bijbelverhaal in het Nieuwe Testament, Het Evangelie van Lucas Hoofdstuk 15, 11-32.

Vertel het verhaal en bekijk de vertelplaat.

Tip bij het voorlezen:
Je kunt het verhaal ‘interactief voorlezen’. Tijdens het verhaal zijn een paar momenten waarop je de kinderen kunt laten voorspellen hoe het verhaal verder zal gaan. Hierdoor betrek je de kinderen, zodat ze het verhaal beter gaan begrijpen en onthouden.
Lees het verhaal vooraf zelf door zodat je weet waar de voorspelmomenten zitten.

Voorspelmomenten in het verhaal:

• Als de jongste zoon al zijn geld vraagt. Je kunt hier vragen wat de vader gaat doen én wat de leerlingen denken dat de vader vindt van deze vraag (De zoon vraagt namelijk om zijn erfdeel voordat zijn vader is overleden. Het is een grove en egoïstische vraag in dit verband.).
  • Als de zoon de wijde wereld intrekt. De achtergrond komt uit De atlas van de belevingswereld, dus het is geen echte kaart. Maar er staan wel begrippen op die gaan over het verhaal. Zien de kinderen langs welke woorden de jongste zoon loopt?
  • Als al het geld op is gegaan aan verkeerde dingen zoals drank, gokken, vrouwen. Vraag de leerlingen wat ze denken dat er zal gebeuren. Misschien zijn er leerlingen die denken dat hij terug zal gaan naar zijn vader (niet zelf benoemen)? Dan kun je doorvragen wat de vader zal doen.
  • Als de oudste zoon van het land komt, gaat hij naar vader. Wat zal hij zeggen? Zal hij blij zijn om zijn jongste broer weer te zien? Zal hij boos zijn? Waarom zal dat zijn?

Van dit verhaal is een stop-motionfilmpje gemaakt. Laat na het verhaal dit filmpje zien: