A.2.34.1 Berouw

Focus binnen Burgerschap: 1, 2, 3, 34, 35, 37, 54

LESOPBOUW

• Het verhaal over de Verloren Zoon
  • In het verhaal stappen door gesprek aan de hand van vragen.
  • Op verhaal komen: In beeld

Groep: 3/4

Duur: 45 min

Bijlagen:

• Verhaal over de verloren zoon
  • Vertelplaat
  • Werkblad met de vier “decors” van het verhaal

Zelf toevoegen:

• 2 Vellen A4 per leerling
  • Nietapparaat
  • Scharen
  • Lijm

ELEMENT
De jongste zoon krijgt berouw en keert terug naar zijn vader.

INTRODUCTIE
Hoe mooi is het dat we als mensen elkaar kunnen vergeven. Dat ouders altijd voor je klaar zullen staan, ook al maak je de grootste fouten die er zijn. Hoeveel lucht kan het je geven als je een fout kunt vertellen aan iemand van wie je weet dat het goed is, wat je ook vertelt.
Kinderen hebben door dat er regels zijn die overtreden worden. Ze zien dat hun ouders en leerkrachten boos kunnen zijn en dat je berouw kunt hebben en het weer goed gemaakt kan worden. Hun vriendjes kunnen hen zomaar in de steek laten en dan opeens weer terugkeren. Iets kan op de grond vallen en stuk gaan. Allemaal ervaringen die leerlingen in deze leeftijd flink kunnen aangrijpen. Soms zie je ze schrikken of staan ze als ontroostbaar naast je. Maar op deze leeftijd beginnen deze kinderen ook in te zien dat we niet eeuwig boos blijven. Als je laat zien dat je begrijpt dat je een fout hebt gemaakt en bereid bent hiervoor verantwoordelijkheid te nemen, is er ruimte om de relatie weer te herstellen.
Dit verhaal is een van de parabels, een van de verhalen van Jezus. Deze parabels vertellen niet alleen het verhaal zelf maar tussen de regels door zit meer. Jezus noemt God vader. Dit verhaal vertelt ons ook wat voor soort vader God is. Daarom draagt dit verhaal in de bijbel de titel ‘De barmhartige vader’.