Bouwsteen 1 van 6

Paasviering – Nieuw Leven

Introductie voor de leerkracht

Pasen is het feest waarop we vieren dat er altijd toekomst is en hoop. Hoop doet leven. Wij geloven dat er in ieders leven momenten zijn om opnieuw te beginnen. Een situatie kan uitzichtloos lijken maar ergens kan het licht weer doorbreken. Het lijkt soms ellendig en doods maar om de hoek ligt nieuw leven, opnieuw leven. Ieder moment kunnen we bijvoorbeeld een stap zetten om fouten goed te maken. Al lijkt soms iets niet meer goed te kunnen komen, het tij kan keren. Met veel liefde en zorg kan de wereld mooier worden. Het leven gaat door. Dat zien we ook terug in de natuur. Na de winterperiode waarin alles grauw en doods was, gaan we nu de tijd van lente in. De natuur komt weer tot leven.

In deze periode past het verhaal van het Paasfeest. Ook in dat verhaal is ‘nieuw leven’ het centrale thema. Na de dood van Jezus vieren we op Pasen dat leven doorgaat. En als we het geloven, vieren we ook dat ons leven nooit echt ophoudt.

Voorafgaand aan de viering

In de bijlage ‘Startbijeenkomst’ staat de activiteit beschreven voor in de week voorafgaand aan de Paasviering. Er komt er op school bezoek van een postbode.

Als de week gezamenlijk wordt geopend, kan de postbode op dat moment vertellen dat hij voor elke groep een brief bij zich heeft. Het zijn geen gewone brieven, maar brieven van Leven, brieven over nieuw leven.

Als dat niet mogelijk is, komt de postbode langs in elke groep of zijn de brieven ‘afgeleverd’.

• Iedere brief bevat een verhaal of tekstfragment over ‘een nieuw begin van leven’. De brieven zijn afgestemd op de 4 niveaus waarmee Houvast werkt. De brieven zijn bij de Bijlage ‘startbijeenkomst’ toegevoegd.
  • Er is ook, in een aparte bijlage per niveau, een eenvoudige verwerkingsopdracht voor de groep beschreven. De opdracht wordt door de leerlingen uitgevoerd en verwerkt op een strook gekleurd papier van 20 cm breed en 1 meter lang. Eventueel kunnen er voor de kleutergroepen twee stroken per groep worden gehanteerd.
  • Kies voor elk niveau een andere kleur papier.
  • De bewerkte stroken worden voorafgaand aan de viering op een groot karton geplakt.
    De stroken worden verwerkt in de Paasviering.
  • Tijdens de Paasviering brengt de postbode een laatste brief. Hierin staat het Paasverhaal over de opstanding van Jezus. Dit Paasverhaal wordt verbonden aan de brieven en de verwerkingen die gemaakt zijn door de leerlingen.

Wat heb je nodig:

• Envelop en de laatste brief die wordt voorgelezen in de viering. In dit bestand bijgevoegd.
  • Eventueel; Attributen of kleding voor de postbode; denk hierbij aan een postzak of -tas, een fiets met fietstassen en fietsbel en het uniform van een postbode.
  • Groot karton of decorscherm waar alle stroken op zijn geplakt.
  • Plak de stroken zo op dat er ruimte is voor de vertelplaat B 27
  • Print op A3 van de vertelplaat van serie B thema 27.

Liedjes

Alle liedjes zijn bijgevoegd en kunnen worden afgespeeld via YouTube. Tijdens de viering kunnen de leerlingen meezingen met de tekst op het scherm. Als het kan, oefen de liedjes voorafgaand aan de viering met je groep. Dan kunnen ze echt lekker meezingen.

Paasviering - Nieuw Leven