Paasviering – Bijlage groep 7 & 8

Voorbereiding in de groep 7-8

Wat heb je nodig?

• De strook gekleurd papier, zoals beschreven in de Paasviering.
  • Brief groep 7-8 in een enveloppe.
  • Kleine briefjes om een verhaaltje op te schrijven.

Stap 1

• De postbode heeft de brief gebracht.
  • Lees de brief voor.

Stap 2

• Ga in gesprek met de leerlingen aan de hand van onderstaande vragen rond het thema ‘Het kwam goed’.
  • Zorg hierbij voor veiligheid, help de leerling niet meer te zeggen dan goed is op dat moment.
  • Het kan zijn dat er ineens een heel heftig verhaal wordt verteld. Schat dan in of je het laat gaan of het ‘parkeert’ en er later met de leerling op terugkomt.
  • Probeer in de gesprekken niet te blijven bij de negativiteit maar probeer een toekomstperspectief te schetsen of er een positief element uit te halen. Bij voorbeeld bij een terminaal ziek familielid, de goede zorg door de verpleegkundigen. Of dat dit familielid nooit echt weg zal zijn omdat ze van elkaar houden.
  • Het feest van Pasen is een feest waarbij juist de nadruk ligt op hoop, toekomst en nieuw leven of een nieuwe situatie met perspectief.

Vragen

• Heb jij wel eens iets meegemaakt waarvan je dacht dat het nooit meer goed zou komen?

Heeft zich het toch weer opgelost? Hoe?

• Ben je wel eens heel erg verdrietig geweest, zo dat je je heel eenzaam voelde? Was er een reden?
  • Ken je de uitdrukking in de put zitten?
  • Wat doe je als je in de put zit?
  • Kun je zelf weer uit de put klimmen?
  • Wie of wat kan jou ‘uit de put’ halen?

Stap 3

• De leerlingen schrijven een klein verhaaltje op een briefje.
  • Ze vouwen het briefje dicht totdat het ongeveer 6×6 cm is. Ze mogen het ook dichtplakken als ze zeker willen zijn dat niemand het leest.
  • Ze mogen het briefje na het dichtvouwen of -plakken aan de buitenkant versieren.
  • Plak dit briefje op de strook die later in de viering zichtbaar zal zijn.

Paasviering Nieuw leven Bijlage groep 7-8