Bouwsteen 2 van 2

Focus binnen Burgerschap: Kerndoelen 1, 2, 3, 8, 9, 37, 55

LESOPBOUW

• Het verhaal over De verloren zoon
  • In het verhaal stappen door gesprek aan de hand van vragen.
  • Op verhaal komen: ‘Terug van weggeweest’

Groep: 5, 6
Duur: 30-45 minuten

Bijlagen:

• Het verhaal ‘De verloren zoon’
  • Vertelplaat

Zelf toevoegen:

• Schrijfpapier
  • Pennen

ELEMENT
De jongste zoon komt terug van weggeweest. Hij heeft veel pieken en dalen meegemaakt.

INTRODUCTIE
De meeste mensen hebben wel een ervaring dat ze een langere tijd niet op een plek zijn waar ze normaal gesproken zijn. Die plek is hen vertrouwd. Tijdens een vakantie zijn we langere tijd niet thuis of tijdens de periode van het Corona virus waren de kinderen en leerkrachten niet op school. Ieder heeft ervaringen opgedaan tijdens zulke periodes van afwezigheid. Soms gaan we ook anders kijken naar de plek die ons zo vertrouwd is. Misschien ga je iets als zeer waardevol ervaren, wat eerder zo vanzelfsprekend leek. De jongste zoon in het verhaal miste zijn thuis en zijn familie en besefte, juist doordat hij weg was, dat hij daar alles had wat zijn hartje begeerde.
Een tijd weg zijn van een vertrouwde plek levert ervaringen op waarover de kinderen gaan schrijven.