34.1.4.3 Op verhaal komen

FEEST-ETEN

Bij een feest hoort lekker eten. Sommige gerechten horen bij bepaalde feesten. Wat is immers een verjaardag zonder taart! Speciale gerechten zijn verbonden aan feesten die weer zijn verbonden aan bepaalde godsdiensten.
De kinderen ontdekken door het doolhof welk feest bij welk gerecht en bij welke godsdienst hoort.

Tip bij uitvoering:

• Geef tijdschriften voor plaatjes of laat ze plaatjes zoeken bij afbeeldingen op de computer.
  • Lamineer de placemats en misschien kunnen ze bewaard worden voor een maaltijd met de groep.

• De leerlingen hebben bij de ervaringsvragen al verteld over hun feest eten. Vat het nog even samen en vraag nog wat verder door op wat ze eerder hebben gezegd.
  • Is er speciaal eten en drinken dat bij een feestdag hoort?
  • Geef leerlingen die worden opgevoed binnen een specifieke godsdienst/religie/levensbeschouwing de ruimte om hierover te vertellen.

• Elke leerling krijgt een werkblad ‘feestelijk eten’.
  • De leerlingen zoeken in het doolhof welk feest bij welk eten hoort.

• Geef iedere leerling een vel A3.
  • Laat de leerlingen hun werkblad op het A3 vel plakken.
  • Daaromheen tekent iedere leerling zijn/haar eigen feest-eten.
  • Zo maken zij hun eigen placemat.

• De leerlingen laten elkaar hun unieke placemat zien en vertellen daarbij over hun feest eten.