B.1.27.2 Op verhaal komen

'Wat een schrik'

• Vertel de leerlingen dat in het verhaal de vrouwen heel erg schrokken. Ze schrokken omdat de steen was weggerold, Jezus lag niet meer op zijn plek, het graf was leeg en ze zagen twee onbekende mannen in stralend wit licht.
  • Laat aan de kinderen zien hoe jouw gezicht er uitziet als je schrikt. Vertel waar jij heel erg van schrikt. Vraag de kinderen om jou hiermee te laten schrikken door het te roepen.

De leerlingen hebben jou laten schrikken. Nu ga jij als leerkracht de kinderen proberen te laten schrikken. Bereid ze hierop voor. Onderstaand geven we wat voorbeelden van hoe je hen zou kunnen laten schrikken.

• Maak een eng geluid of slaak een gil
  • Trek een eng gezicht (of als je hebt: zet een masker op)
  • Roep dat je een muis ziet lopen
  • Vraag de leerlingen heel stil te worden en goed te luisteren of zij ook dat gekraak horen.

Weten de leerlingen nog meer dingen waar je heel erg van kan schrikken? Inventariseer deze.

• Hang het vel papier met de afdrukken op.
  • Kijk samen met de leerlingen naar de afdrukken van de handen.
  • Kunnen ze aan de afdruk zien dat het handen zijn?
  • Kunnen ze ook nog zien van wie welke hand is?
  • Je kunt de leerlingen vragen de namen bij de handen te noemen. Dat kan door te laten roepen of individueel te vragen. In geval van roepen, vraag de leerling van wie de hand is, het niet te verklappen.

Vraag welke leerlingen de situatie na willen spelen uit het verhaal. Lees eventueel nog een keer het verhaal.

• De bouwhoek is bijvoorbeeld het graf in de rots.
  • Drie leerlingen spelen de vrouwen.
  • Twee leerlingen spelen de mannen in het wit en zitten in het graf.

Vraag aan de leerlinge die kijken hoe ze aan de leerlingen die de vrouwen spelen, kunnen zien dat ze schrikken?