B.1.27.1 Op verhaal komen

'De Paastafel'

Tip bij uitvoering
Als je ervoor kiest om deze bouwsteen te gebruiken, overleg dan met je collega’s of zij ook de bouwsteen waar een kijktafel in wordt gemaakt, kiezen. Dan kun je er voor kiezen om met de hele school samen een kijktafel te maken. Je kunt deze op een plek zetten waar veel leerlingen langskomen of naar toe kunnen lopen. Deze kijktafel kun je een periode laten staan. Op de tafel kunnen dingen gelegd worden die in het verhaal voorkomen. Spreek met het team af hoe je dit wilt organiseren. Laat je het geheel vrij of krijgt elke groep een aantal objecten toegewezen. Zie bij de verwerkingsopdracht tips wat je op de tafel zou kunnen tonen over het Paasverhaal.

Stap 1
Je kunt kiezen uit twee types Paastafel of beide combineren.

PAASTAFEL 1 ‘HET LEGE GRAF’

• Vertel de leerlingen dat ze een viertafel gaan maken over het Paasverhaal. Print de afbeelding van deze bouwsteen en hang hem achter de tafel.
  • Bedenk wat ze willen maken voor op de tafel. In ieder geval het graf, twee vrouwen, mannen in het wit en de rotsgrond. Maak zoveel groepjes als er dingen zijn genoemd.
  • Knutsel met groepjes:
    o Graf met rots ervoor
    o Vrouwen die aan komen lopen
    o Engelen/Mannen in het wit
    o Witte stof, bestempeld met grijze verf als rotsige grond.
    o ……….
  • Je kunt bijvoorbeeld je leerlingen de vrouwen, engelen en leerlingen van Jezus laten tekenen op stevig papier, deze uitknippen en plakken op wc rollen. Je kunt hiervoor ook kerstfiguurtjes van engel, Maria en herders printen en deze laten kleuren.

PAASTAFEL 2 ‘WAT BETEKENT PASEN VOOR ONS’

• Inventariseer met de leerlingen wat er op de Paastafel kan komen te staan/liggen.
  • Bijvoorbeeld kruis, kaarsen, lichtjes, paastakken, eieren, foto overleden familielid of huisdier, bloemen, bolletjes, foto baby of net geboren dieren.
  • Vraag de leerlingen deze spullen mee te nemen of neem ze zelf mee.
  • Zet de tafel neer waar hij goed zichtbaar is en een tijdje kan blijven staan.
  • Leg er een paars kleed op.
  • Vraag de leerlingen de spullen op de tafel te zetten.
  • Hang de afbeelding van Pasen op achter of bij de tafel.

Stap 2

• Besteed aandacht aan de tafel.
  • Benoem wat er allemaal opstaat.’
  • Wissel uit wat het voor de leerlingen betekent.
  • Laat de leerlingen verwoorden welke elementen zij zien en wat deze met het Paasverhaal te maken kunnen hebben. Besteed aan elk voorwerp aandacht.
  • Lees het Paasverhaal nog een keer voor terwijl de leerlingen naar de tafel kijken.
    Bijvoorbeeld: Troosten door een arm om iemand heen te slaan, tranen af te vegen, heel lief tegen iemand te zijn, te vragen of iemand vragen met je te mee gaan spelen.

Als alle bouwen samenwerken;

• Maak een grote tafel vrij op en plek waar veel leerlingen op een dag langskomen of waar leerlingen makkelijk even kunnen gaan kijken (gang/aula).
  • Spreek af hoeveel objecten per groep of bouw mogen worden meegenomen.
  • Spreek een dag af waarop de tafel wordt gevuld.
  • Spreek ook af wanneer welke groep de tijd krijgt om met aandacht naar de tafel te kijken en er ter plaatse over te praten.

Stap 3

• Maak een foto van de Paastafel zet deze in de nieuwsbrief naar ouders.
  • Schrijf er wat quotes van leerlingen bij of geef een kort verslag van wat er gebeurde rond de tafel. Zo kunnen ouders meebeleven en thuis verder met hun kinderen praten over Pasen.