2.1.3.4 In het verhaal stappen

Om in het verhaal te kunnen stappen en het te verkennen, stel vragen aan je groep.

• Verhelderingsvragen om na te gaan of ze het goed hebben gehoord.
  • Ervaringsvragen om hun eigen ervaring aan de ervaring van de personages in het verhaal te verbinden.
  • Levensbeschouwelijke vragen om het verhaal meer filosofisch te onderzoeken, te pelgrimeren door de woorden en een beetje tussen de regels te kruipen.

Tips bij het gesprek

• Houd het gesprek filosofisch. Het gaat niet om het juiste antwoord, als dat er al is. Blijf nieuwsgierig en stimuleer het bij je leerlingen.
  • Probeer jezelf een voorstelling te maken van ‘heersen’ en kijk dan naar de hedendaagse realiteit die het misschien moeilijk maakt een positieve voorstelling van ‘heersen’ te maken.
  • Het is niet de een doel op zich om alle vragen even uitgebreid te behandelen. Het doel is wel te proberen het voor jezelf en voor de leerlingen helder te krijgen. Het antwoord kan per individu verschillend zijn.
  • Houd rekening met leerlingen die binnen een religieuze traditie worden opgevoed, waar thuis een overtuiging wordt meegegeven, dat ook zij veilig de visie van thuis kunnen delen.

Verhelderingsvragen:

• Wat zegt God, dat de mens moet doen?
  • Waarover moet de mens heersen?
  • Wat zegt God eerder in het verhaal tegen de dieren? Wat moeten ze doen?
  • Wat zou God bedoelen met wees vruchtbaar? Gaat dat alleen om kinderen krijgen?

Ervaringsvragen:

• Hoe kun je vruchtbaar zijn? Dus hoe kun je zorgen dat de hele aarde gezond blijft en zich ontwikkeld?
  • Ken je mensen die dat doen? Hoe doen zij dat?
  • Welke regels ken je die daarbij helpen?

Levensbeschouwelijke vragen:

• Maakt het iets uit als wij ons best doen maar de bedrijven niet? Moeten wij toch doorgaan?
  • Is geld verdienen minder, even of meer belangrijk dan duurzaamheid?
  • Kunnen mensen verschil maken? Op welke manier?
  • Hoe kan een overheid verschil maken?