2.1.3.2 In het verhaal stappen

Om in het verhaal te kunnen stappen en het te verkennen, stel vragen aan je groep.

• Verhelderingsvragen om na te gaan of ze het goed hebben gehoord.
  • Ervaringsvragen om hun eigen ervaring aan de ervaring van de personages in het verhaal te verbinden.
  • Levensbeschouwelijke vragen om het verhaal meer filosofisch te onderzoeken, te pelgrimeren door de woorden en een beetje tussen de regels te kruipen.

Tip bij het gesprek

• Je kunt eventueel vooraf ook een afbeelding van de aarde vanuit de ruimte laten zien. Zoek deze op internet.
  • Vraag de kinderen om deze week buiten eens extra goed te letten op wat ze zien, horen, voelen, ruiken en proeven van de natuur. Besteed daar elke dag even aandacht aan.
  • Als er leerlingen in de groep zitten die binnen een religie worden opgevoed, vraag hen welk verhaal zij kennen over het ontstaan van de aarde.

Verhelderingsvragen:

• Wat zie je op de vertelplaat?
  • Wat zie je op deze foto?
  • Hoe ontstond de aarde in dit verhaal??
  • Wat deed God iedere dag?

Ervaringsvragen:

• God kijkt iedere dag als het klaar is naar wat hij heeft gedaan. Kijk jij ook naar jouw werk als het klaar is? Wat zie je dan?
  • Kijk je wel eens naar wat er om jou heen is? Bijvoorbeeld thuis of als je ergens bent? Wat zie je dan?
  • Neem je de tijd om rustig te luisteren als je ergens bent? Waar ben je dan? Wat hoor je daar?
  • Neem je de tijd om te ruiken als je ergens bent? Waar ben je dan? Wat ruik je daar?
  • Wat vind jij het mooiste in onze natuur?

Levensbeschouwelijke vragen:

• De zevende dag rust God uit van zijn werk. Hij maakte van deze dag een ander soort dag. Een dag om te rusten en te kijken. Wat vind je van dat idee?
  • God zei iedere dag als het klaar was, dat het goed was. Ben je het eens met God?
  • Hoe denk jij dat de wereld is ontstaan?
  • Hoe denk jij dat de wereld zo mooi geworden is?