16.2.4.3 Op verhaal komen

KONING VOOR EEN DAG

Een traditie is het Koningsbrood of de Koningentaart. Dat is een zoetig brood dat speciaal voor Driekoningen wordt gebakken en waar een rozijn in wordt verstopt. Oorspronkelijk wordt er in het brood een rauwe boon in gedaan, maar vanwege verslikgevaar kiezen we voor een rozijn.
Degene die die rozijn in zijn stuk brood krijgt, is voor een dag de koning.

Stap 1 Voorbereiding:

• Bak een dag van tevoren een koningsbrood met de leerlingen, vraag het een ouder of bak het zelf.
  • Het is ook mogelijk een (zoet) brood of cake te kopen en een rozijn hierin te verstoppen.
  • Je kan het jezelf gemakkelijker maken door een brood te kopen en een rozijn te verstoppen. Het kan ook met cakejes waar in ééntje een rozijn zit verstopt.

Stap 2

• Geef alle leerlingen aan het begin van de dag een stuk van het brood of allemaal een cakeje.
  • Het kind dat de rozijn treft in het stuk brood is voor deze dag de koning.
  • Dit kind krijgt een kroon of feestmuts op.
  • Deze leerling is een dag ‘de baas’. Hij/zij mag een leuke activiteit bedenken voor het laatste uur van de schooldag. Of bv iets anders bijzonders doen. Het gaat er om dat hij/zij iets mag bepalen op die dag.