16.2.4.1 Op verhaal komen

‘IK VOLG’

Tip bij de uitvoering:

Het wordt aangeraden om de oefening uit te voeren in het speellokaal

• Zet een klein parcours uit.

• Vertel de leerlingen; In het verhaal lezen we dat er plotseling een heldere ster aan de hemel verschijnt. Doordat de drie koningen deze ster goed volgden, hebben zij de stal gevonden. De ster vertelde de koningen waar ze naar toe moesten.
  • Kunnen de leerlingen elkaar goed volgen? Kunnen ze goed naar elkaar luisteren zodat zij elkaar de weg kunnen wijzen.

• Verdeel je klas in tweetallen.
  • Blinddoek één van het tweetal.
  • De geblinddoekte wordt begeleid door de leerling zonder blinddoek.
  • Ze mogen zelf bedenken hoe ze dat doen. Het mag door praten en zachte aanraking. Ze mogen niet hard praten of echt duwen en trekken.
  • Het is belangrijk dat er goed naar elkaar geluisterd wordt en dat de leerlingen op elkaar vertrouwen.
  • Zo kan de geblinddoekte zich zonder vallen of stoten over het parcours bewegen.
  • Draai als er tijd is, de rollen om.

• Laat de leerlingen hun ervaringen met elkaar delen tijdens een afsluitend kringgesprek.
  • Lukte het om te volgen? Wat maakte het lastig of juist makkelijk?