16.1.4.4 Op verhaal komen

‘Waarheid zit in …’

Sommige mensen geloven dat kennis alleen gevonden kan worden door wetenschappelijk te meten. Anderen halen hun informatie van websites en social media en geloven daar heilig in. Samen met de leerlingen bekijken we enkele manieren om dichterbij de waarheid te komen.

• Deel het werkblad uit. De teksten op het werkblad gaan over waarheid.
  • De leerlingen bepalen voor zichzelf wat zij van deze teksten vinden?
  • Ze kleuren per tekst het bolletje in bij eens/beetje eens/beetje oneens/oneens.

In tweetallen bespreken de leerlingen de volgende vragen:

• Praat over de verschillende teksten en kijk waar je het met elkaar eens bent en wanneer je het met elkaar oneens bent.
  • Waarom zijn jullie het eens of oneens?
  • Zet een groene cirkel om de uitspraak die volgens jullie waar is en zet een rode cirkel om de uitspraak
  • Na 10 minuten vraag je om enkele voorbeelden uit de klas. Uiteindelijk vraag je om conclusies over waarheid. Hoe weet je of iets waar is?
  • Is het dan algemeen waar of volgens jou waar?