Pasen – Het is niet afgelopen

Focus in deze viering:
Pasen is een mysterie. De dood blijkt niet het einde. Nieuw leven dient zich aan. Net als in de natuur om ons heen.

Liedjes
Er zijn in de pdf (zie hieronder) van de viering links opgenomen die verwijzen naar een liedje op YouTube. Deze liedjes staan ook onder de ‘onderdelen’ in deze bouwsteen.
Op twee momenten moet er gekozen worden. De keuze is aan de leerkracht/paascommissie welk liedje het beste bij de school past.
Deze filmpjes zijn gekozen om de leerlingen steun te geven bij het zingen. U kunt deze met een scherm en beamer gebruiken tijdens de viering of alleen hiermee oefenen in de klas.

Er is een Powerpoint-presentatie met drie dia’s, die u kunt gebruiken. De plaats in de viering waar de dia’s bij horen, is aangegeven. De dia’s zijn in een slider opgenomen bij ‘onderdelen’ van deze bouwsteen.

Wat heb je nodig:

• Een tafel
  • Voor op de tafel van dood: Een zwart of donkerbruin kleed, dode bladeren, stenen, tak zonder blaadjes
  • Voor op de tafel van leven: Een groen kleed, zon, kuikens, bloemen bv krokus/narcis, (gekleurde) eieren, etc.
  • Een kaars (indien in de kerk kan gevraagd worden om de paaskaars van het vorige jaar.)
  • Indien mogelijk een scherm, een beamer met laptop en internet.
  • In de viering zijn liederen opgenomen met filmpjes en tekst zodat de kinderen kunnen meezingen.
  • Geluidsinstallatie/ internet.

Voorbereiding:

• Laat twee groepen ieder een tafel voorbereiden.
  • Leerlingen maken attributen om tijdens de viering op tafel te leggen.
  • Leerlingen maken een kort gedicht of elfje om bij de tafel uit te spreken. Een of twee voor elk de tafel van dood en de tafel van leven.
  • Maak een paar dagen voor de viering een woordweb met de leerlingen over hun type tafel.
  • Laat hen aan de hand van de gevonden begrippen objecten verzamelen of maken.
  • Kies de liedjes die u wilt gebruiken tijdens de viering,
  • Oefen deze liedjes wel van tevoren in de klas.
  • Zorg centraal op het podium/altaar voor voldoende ruimte om de tafel neer te zetten en er omheen te kunnen lopen.